| |

Achtste editie van de Week zonder vlees & zuivel

Van 3 tot en met 9 maart 2025 vindt de achtste editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel plaats. Voor wie al regelmatig vlees en zuivel vervangt, is dit de perfecte kans om nieuwe plantaardige gerechten te ontdekken en anderen te inspireren hetzelfde te doen.

Regionale focus: nog meer impact maken
Uit onderzoek van Norstat, uitgevoerd in opdracht van Stichting Week Zonder Vlees, blijkt dat de bereidheid tot minder vlees– en zuivelconsumptie groot is, maar dat de implementatie per regio verschilt. In steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag eet slechts 18% van de inwoners dagelijks vlees, terwijl dit in het noorden (Drenthe, Friesland, Groningen) 36% is. Ook zuivelgebruik loopt uiteen: 59% van de noordelijke inwoners consumeert dagelijks zuivel, tegenover 35% in de grote steden.

De campagne wil vooral in achterlopende regio’s de overstap naar plantaardig eten vergemakkelijken. Met praktische tips, humor en inspirerende recepten helpen we ook daar mensen een stap vooruit te zetten.

Samen bouwen aan blijvende verandering
Sinds 2018 stimuleert de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel een flexitarisch eetpatroon. Voor wie al plantaardig-minded is, biedt deze week de kans om verder te experimenteren met nieuwe ingrediënten en smaken. De impact is groot: in 2024 deden 2,8 miljoen Nederlanders mee, waarvan 80% aangaf minder vlees te willen eten en 59% minder zuivel.

“Wie al vaker plantaardig eet, weet hoe groot de voordelen zijn voor gezondheid, milieu en dierenwelzijn,” zegt initiatiefnemer Isabel Boerdam. “Dit jaar willen we samen nóg meer impact maken en ook mensen in minder actieve regio’s meenemen in deze beweging.”

Doe mee en inspireer anderen!
Van 3 tot en met 9 maart kun jij je inzetten door vlees en zuivel volledig te schrappen en je omgeving te laten zien hoe veelzijdig plantaardig eten is. Schrijf je in via www.weekzondervleesenzuivel.nl en ontvang een gratis online kickstart magazine met extra inspiratie. Volg @weekzondervleesenzuivel op sociale media voor updates, recepten en nieuwe challenges.

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel 2025 wordt mede mogelijk gemaakt door: Albert Heijn, ALDI, Alpro, Appèl, Beyond Meat, Blue Band, Bonduelle, Boursin, De Vegetarische Slager, Dr. Oetker, Garden Gourmet, Grand’Italia, GreenChef, HAK, Hands Off, HelloFresh, Jumbo, Kips, La Place, Lidl, Maggi, Maza, Mora, Oddlygood®, Patak’s, Picnic, PLUS en Coop, RestauPlant, Schouten, SOUQ, Spar, Tefal, Unox, Van der Valk Schiphol, Valess, De Nederlandse Vegetariërsbond, VeggieChallenge, Verstegen, Vivera en John West.

Bron: Norstat (2024), Evaluatie campagne Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel 2024. Representatieve steekproef onder de volwassen Nederlandse bevolking (n=1.036).

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie